با آغاز هفته‌ی پژوهش، دکتر حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز، طی سخنانی ضمن گرامیداشت این ایام، به موضوع مأموریت‌های اصلی دانشگاه‌های امروزی و چالش‌های پیش روی آن‌ها پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، نادگران با بیان اینکه دانشگاه‌های امروزی، علاوه‌بر «آموزش» و «پژوهش» دو مأموریت دیگر یعنی «کارآفرینی و نوآوری» و «جامعه‌محور بودن» نیز دارند، به تشریح هرکدام از مأموریت‌های پیش روی دانشگاه‌ها پرداخت.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: اولین مأموریت نظام آموزش عالی، «آموزش» است که از دیرباز نیز وجود داشته و امروزه در این مأموریت به دو مقوله توجه می‌شود، یکی آموزش براساس استانداردهای ملی به دانشجویان و دیگری آموزش‌های مهارتی به دانشجویان.

به گفته‌ی نادگران، امروزه یکی از شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها میزان مهارت دانش‌اموختگان دانشگاه‌هاست؛ به‌همین دلیل آموزش مهارتی به‌عنوان یکی از وظایف دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

او همچنین  «پژوهش» را دومین مأموریت نظام آموزش عالی معرفی و اضافه کرد: در حوزه‌ی پژوهش یکی از وظایف اصلی، حرکت روی مرزهای دانش و درحقیقت کارکردن روی مسائل علمی موجود در دنیا به‌شکل تیمی است که باید با هدف‌های مشخصی صورت گیرد و این اهداف می‌تواند، کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا درازمدت باشد.

رئیس دانشگاه شیراز با تأکید براینکه محققان ما باید در این حوزه با طرح مسائل علمی مشخصی که در سطح دنیا و مجامع بین‌المللی وجود دارد، نسبت به ارائه‌ی راه‌حل و پژوهش اقدام کنند، تصریح کرد: هدف از این مسیر درواقع برندسازی برای دانشگاه و ایجاد جایگاه علمی و تخصصی برای کشور در مجامع علمی باشد.

نادگران به مأموریت سوم دانشگاه‌ها یعنی «کارآفرینی و نوآوری» اشاره کرد و گفت: امروزه دانشگاه‌ها موظفند در خود و در حیطه‌ی وظایف خود به کارآفرینی و نوآوری بپردازند؛ باید تا آنجاکه می‌توانند از دانشجو یک موجود کارآفرین تربیت‌ کنند که با دادن ایده و پیگیری آن تا عمل، بتواند در اجتماع کار کند.

او همچنین از «جامعه‌محور و مسأله‌محور بودن» دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی دیگر از مأموریت‌های دانشگاه امروزی یاد کرد و افزود: دانشگاه‌های نسل چهارم، دانشگاه‌هایی جامعه‌محور و مسأله‌محور هستند؛ یعنی دانشگاهی که با عنایت به مسائل جامعه، مشکلات جامعه را شناسایی کرده، زیر تیغ پژوهش برده و برای حل آن راه‌حل ارائه می‌دهد.

رئیس دانشگاه شیراز تأکید کرد: برای کلیه‌ی این مراحل، دانش‌های مستخرج از کار محققین باید بومی شود، یعنی باید به مسائل کشور برگردد و ناظر بر مسائل کشور باشد.

نادگران خاطرنشان کرد: از حدود سه سال قبل، دانشگاه شیراز، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور، برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم برنامه‌ریزی و حرکت کرده و علیرغم وجود مشکلات متعدد مانند مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا، گام‌های شایسته‌ای در این زمینه برداشته که از مصادیق آن تأسیس پردیس نوآوری و فناوری و استقرار شمار زیادی شرکت‌های دانش‌بنیان در این پردیس است.

انتهای پیام